Tâlcuiri ale Sfinţilor Părinţi la Psalmul 50, 1

„Psaltirea în tâlcuirile Sfinţilor Părinţi”

Cuviosul Eftimie Zigabenul, Sfântul Nicodim Aghioritul

Editura Egumeniţa


Intru sfarsit. Psalm al lui David. In vremea cand a intrat la dansul Natan Proorocul, dupa ce intrase el la Batseba, femeia lui Urie.

DavidIntru sfarsit adica se suprascrie psalmul acesta, deoarece cuprinde proorocii care trimit mintea celor ce le citesc intru sfarsit, de vreme ce dumnezeiescul David cu psalmul acesta a alcatuit o doctorie, prin marturisire, potrivita ranii cu care s-a ales, atat pentru preacurvia Virsaviei, cat si pentru uciderea lui Urie, barbatul ei. Dar prin psalmul acesta prooroceste si pentru alte lucruri, adica pentru a doua zidire a Ierusalimului, care s-a facut in urma, dupa ce s-au intors iudeii din sclavia (robia) Babilonului. Pentru ca [chiar] si dupa pacat nu a lipsit cu totul de la David darul cel proorocesc, fiindca Dumnezeu cunostea ca David in graba va spala intinaciunea pacatului sau si se va face mai stralucit decat intai [era mai-nainte], pentru aceasta nu a ridicat nici cu totul darul proorociei de la dansul.

Si aceasta este aratata din insesi cuvintele lui David, pentru ca el nu a de la Dumnezeu sa ia din nou Duhul cel Sfant ce [de ca si cum] L-ar fi pierdut se roaga numai sa nu-l lipseasca de Acela, ca asa a zis: Si Duhul Tau Cel Sfant nu-L lua de la mine. Se potriveste insa marturisirea ce este in psalmul acesta si tuturor oamenilor care au pacatuit [1] , care atunci s-a scris si s-a ispravit de David, cand a mers Proorocul Natan si l-a mustrat, deoarece atunci a venit David intru simtirea pacatului sau, iar in trecuta vreme [ce a urmat pacatului] se afla fara ingrijire. Iar zicerea dupa ce intrase el la Batseba se intelege nu ca atunci cand a preacurvit David cu ea a mers Natan catre dansul – fiindca a trecut destula vreme in mijloc [intre timp, dupa aceea], precum istoriseste Cartea a II-a a imparatilor -ci zicerea dupa ce arata aici in mod nehotarat timpul din urma, adica dupa ce a intrat David la Batseba si o a ingreuiat pe ea[2].

1. Miluieste-ma, Dumnezeule, dupa mare mila Ta.

„Miluieste-ma, zice, dupa vrednicia milei Tale celei mari, fiindca tare foarte am gresit[3]. Si precum eu am facut foarte mari pacate, asa si Tu, cu mare mila, miluieste-ma.”


[1] Zice insa Sfantul Grigorie al Nyssei: „David arata tuturor oamenilor (prin psalmul acesta) cale de mantuire pocainta, ca un oarecare mestesug de neincetata biruinta impotriva vrajmasului, ca cel ce cugeta mestesugul acesta de-a pururea, si-l ispraveste, totdeauna se face biruitor al necontenitului sau luptator”. A zis insa si dumnezeiescul Ambrozie marelui Teodosie imparatul – atunci cand el a facut stricaciunea aceea in Tesalonic – acestea: „Cel ce a urmat celui ce s-a amagit urmeaza si celui ce s-a pocait (adica lui David)”.

[2] Zice Grigorie al Nyssei: „Nu numai dupa ce o a ingreunat, ci si dupa ce l-a nascut pe copilul cel din preacurvie, atunci a mers Proorocul Natan si l-a mustrat pe el; ca zice dumnezeiasca Scriptura: Si s-a facut (Batseba lui David) intru femeie, si s-a nascut lui fiu, si rau s-a aratat in ochii Domnului ceea ce a facut David (II imparati 11: 27). Drept aceea, dupa preacurvia lui David, au trecut cel putin zece luni pana 1-a mustrat pe el Natan Proorocul”. Iar Eusebie zice ca dupa un an a mers, fiindca nu se cuvenea sa-l mustre in vremea cand era beat de patima si sufletul lui era tulburat, si [de altfel] nu ar fi primit mustrarea, ca poate ar fi facut rau si Proorocului, ca si cei ce patimesc de vreo boala covarsitoare si stau impotriva doctorilor si a nascatorilor lor. Ca se vede insa ca o diavoleasca putere s-a rapit David si a facut aceste doua rele, precum zice acelasi Eusebie, dupa pilda ce a adus Proorocul Natan, zicand ca: „A mers la un bogat un oaspete strain (ca strain era diavolul) caruia s-a ingaduit a se da David”, pentru ca a fost zis acel cuvant mandru: Nu ma voi clatina in veac (Ps. 29: 6). S-au scris insa pacatele sfintilor -precum ni s-au facut ei noua invatatori si pilda de fapta buna, asa sa ni se faca si pilda de pocainta, dupa Hrisostom. Al 50-lea insa se numara psalmul acesta, care este despre iertarea pacatelor fiindca, dupa Eusebie, numarul 50 are potrivire si asemanare cu mila, ca si Anul Jubileu (pe care il pazeau [tineau] evreii in legea veche) se numara dupa cincizeci de ani, cand se faceau curmari de datorii si sloboziri de robi, si lasari de castig. Adauga insa Hrisostom zicand ca psalmul acesta este trebnic si celui drept si celui pacatos, celui drept adica pentru ca sa nu fie lenevos, iar pacatosului pentru a nu se deznadajdui de mantuirea sa. Si Isihie a zis: „David, la mantuire privind, a scris psalmul acesta, nerusinandu-se a-si vadi de obste ranile sale [tocmai] ca sa arate pacatosilor doctoria pocaintei”.

[3] Zice insa si Marele Atanasie: „Pentru pacat mare, mila cea mare a lui Dumnezeu se roaga sa o dobandeasca, ca de mare iubire de oameni au trebuinta pacatele cele mari (La Nichita)”. Iar altii, prin mare mila, inteleg pe Hristos, precum si Biserica la sfarsitul a multor tropare obisnuieste a-L numi pe El; deci mila cea mare a lui Hristos o cere David, ca printr-insa marit sa se miluiasca, precum si marit a pacatuit. Zice insa si Sfintitul Augustin: „Cel ce cere mare mila, mare nenorocire marturiseste”. Si iarasi: „Cati au pacatuit intru nestiinta, sa ceara si mila mica”. Cu luare-aminte insa a talcuit un dascal, zicand ca: „David n-a cutezat a numi Dumnezeu al sau pe Dumnezeu in psalmul acesta, Precum in alta parte prin alti psalmi il numeste, pentru ca, pacatuind, s-a lipsit de Dumnezeu, de ca si cum ar zice: „Eu nu cutez a Te numi Dumnezeu al meu, pentru ca, Pacatuind, Te-am pierdut; numeasca-Te Dumnezeu al lor nevinovatii si dreptii, iar eu, Pacatosul, aceasta zic numai: o Dumnezeule, miluieste-ma””.

Anunțuri

~ de Petre pe Martie 3, 2009.

Un răspuns to “Tâlcuiri ale Sfinţilor Părinţi la Psalmul 50, 1”

  1. El

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: