Tâlcuiri ale Sfinţilor Părinţi la Psalmul 50, 2-3

„Psaltirea în tâlcuirile Sfinţilor Părinţi”

Cuviosul Eftimie Zigabenul, Sfântul Nicodim Aghioritul

Editura Egumeniţa

2. Si dupa multimea indurarilor Tale, sterge faradelegea mea.

DavidCeea ce a zis mai sus – mare mila – insasi aceea o zice aici [ca] multime de indurari, indoind cererea cu potrivite ziceri, pentru ca acesta este obicei al celor ce se roaga: a indelunga rugaciunea lor cu multe potrivite cuvinte, ca prin acestea mai mult sa-l indemne pe cel pe care il roaga spre a plini cererea lor. Iar faradelege zice calcare de lege a preacurviei si a uciderii, fiindca amandoua acestea le opreste legea lui Dumnezeu, zicand: Sa nu ucizi, sa nu preacurvesti (Ies. 20: 15). Faradelege insa, calcarea de lege o a numit David, fiindca si el, ca unul de alta semintie ce nu are lege, a pacatuit[1].

3. Mai vartos ma spala de faradelegea mea,

Si macar ca s-a iertat David prin Proorocul Natan, cand a zis lui: Domnul a inlaturat pacatul tau (II Imparati 12;12). Cu toate acestea, David, din multa fierbinteala ce avea pentru pocainta, roaga pe Dumnezeu inca mai mult sa se spele si sa se curateasca. Ori mai vartos este in loc de „foarte”, adica roaga pe Dumnezeu mult si cu covarsire sa-l curateasca de faradelegea lui.

si de pacatul meu ma curateste.

Ceea ce a zis mai sus David faradelege, aceasta aici o numeste pacat, fiindca chiar pacat este calcarea dumnezeiestii legi; insa David intrebuinteaza de mai multe ori cu neosebire si din alaturare numele faradelegii, si a calcarii de lege si a pacatului”, si [sau] pe unul il zice in loc de altul[2].

[1] Iar Teodorit zice: „Ranile cele mari au trebuinta de o doctorie de aceeasi masura [pe masura ranilor]: cel ce a facut pacate mari, de mare iubire de oameni are trebuinta”. Iar altul zice: „Cei care cer mare mila, pentru mare pacat marturisesc ca cer aceasta, si nimic nu trage asa de mult pe Stapanul spre milostivire ca marturisirea pacatului; pentru aceasta si David, toata mila se roaga sa toarne asupra sa, tot izvorul indulcirilor, ca precum la mila, pe cea mare o a cerut, asa si la indulciri, multimea [indulcirilor] o a cerut, precum si greseala mare este, iar aminatirea nu se poate sterge de nu va dobandi potrivita iubire de oameni”. Iar dumnezeiescul Chiril zice: „Poate ca mai-nainte cunoscand David ca va straluci peste cei de pe pamant Hristos, stergand tot pacatul lumii, darul cel asa de stralucit il numeste mare mila, ca scris este ca toata faradelegea isi va astupa gura sa (Ps. 106: 42), iar dupa Apostolul: Dumnezeu este cel ce indrepteaza, cine poate a ne osandi? (Rom. 8: 34)”. Iar Isihie: „A se sterge faradelegea se roaga, incat nu numai a se vindeca rana, ci voieste ca nici semn de rana sa ramana; pentru aceasta adauga cerand multimea indulcirilor, ca nici de o singura indurare, adica de iertarea cea pentru un pacat, poate pacatosul a se mantui, ci avem trebuinta si de multe indurari pentru multele pacate ca sa scapam de ingrozire si de munca”. Si Didim zice: „Precum vopselele cele ce cu anevoie se spala nu cu o spalare, ci cu multe se sterg, asa si pacatele cele mari cu multe indurari ale lui Dumnezeu se sterg (La Nichita)”. Zice insa si Sfintitul Augustin: „De la mila cea mare, multe sunt indurarile”. Si dumnezeiescul Ieronim talcuieste: „De vreme ce pacatul lui David a fost un nod impletit cu multe alte pacate, pentru aceasta, precum erau multe pacatele lui, asa ruga pe Dumnezeu sa le stearga cu multimea indurarilor Sale, adica cu osebite chipuri ale milei Sale. Si, fiindca pacatul, de indata ce se face, se scrie in cartea lui Dumnezeu si in cartea Diavolului, si in cartea constiintei noastre, pentru aceasta se roaga sa se stearga acestea din cele trei, pentru ca desavarsit sa se uite si sa nu se mai pomeneasca (La talcuirea aceluiasi psalm)”.

[2] Zice Marele Vasile: „Iar faradelegea cea pentru preacurvie zice ca are trebuinta de spalare, iar pacatul cel pentru ucidere are trebuinta de curatire. Sa se stie ca pacatelor celor pe deasupra [obisnuite, superficiale] asemanandu-se cu oarecare intinaciune, si care strica fata sufletului, spalare le trebuie, iar cele ce intru adanc se pacatuiesc din asezarea cea catre rautate a celor ce le fac, cu sangele potrivindu-se, de curatire au trebuinta [ o data ce s-au imprimat adanc in sangele (sau fiinta, sufletul) omului, au nevoie curatire]”. Iar dumnezeiescul Chiril zice: „Zicand insa mai vartos ma spala, iarasi la taina lui Hristos dupa cuviinta priveste, ca si puterea cea prin Botez – covarsind curatirea care se facea in legea veche spre singura curatirea trupului – mai cu desavarsire spala, si mai cu seama si cu totul face curatirea si a insusi sufletului”. Zice insa si Teodorit: „Deci si iarasi spala-ma, Stapane, ca pe toata intinaciunea pacatului sa o razi de la mine, ca, Proorocul: Va spala Domnul intinaciunea fiilor si a fiicelor Sionului cu Duh de judecata si cu Duh de ardere (Is. 4: 4)”. Si Isihie: „Precum haina cea putin intinata cu lesnire se spala si se curateste, iar cea mult si de multe intinata are trebuinta de o spalare mai sarguitoare si mai ostenicioasa, asa si sufletul: cel ce o data a si masurat [judecat], [sau] a pacatuit, cu masurata pocainta se curata, iar cand pacatele lui se fac multe si cumplite, nu oricum trebuie a se face pocainta, ci cu multa osteneala si cu fapte bune. Si bine a numit pacatul faradelege, vrand sa arate cum ca nici lui nu-i era cu neputinta a calca legea, cu toate ca era imparat, ca a gresit imparatului Celui mai inalt decat toate (La Nichita)”. Iar Sfintitul Augustin, in loc de mai vartos ma spala, a zis „mai mult si mai mult ma spala”. Iar Origen zice ca: „Cel ce se va curata de pacat, de nevoie [musai] trebuie a se curata si de urmele pacatului; iar urme si ramasite ale pacatului sunt obisnuirea, deprinderea si lesnirea in pacat [inclinatia, usuratatea prin care se face pacatul]. Pentru aceasta si David ruga pe Dumnezeu sa-l spele de ramasitele pacatului iertat”.

~ de Petre pe Martie 10, 2009.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: