Sf. Grigorie de Nyssa – Omilii la titlurile psalmilor – introducere

Sf. Grigorie de Nissa

„La titlurile psalmilor”

Seria PSB, Scrieri, partea a II-a

EIBMBOR, București, 1998

Scurtă introducere

Sf.Grigorie.de.Nyssa03Omule al lui Dumnezeu, am primit, cu multă plăcere „porunca” Ta căci îmi plac şi mie, şi ţie, în aceeaşi măsură lucrurile serioase, de aceea mi-am şi îndreptat gândul spre titlurile psalmilor. Am înţeles că mi-ai cerut să urmăresc ideea cuprinsă în aceste titluri ca să devină limpede pentru toţi, că până şi aceste titluri ne pot servi drept călăuze spre virtute. Deci, după ce m-am gândit mai pe îndelete şi cu mai multă luare-aminte la întreaga Carte a psalmilor am socotit că n-ar fi potrivit să-mi încep cercetarea direct de la aceste titluri, ci va trebui ca, drept introducere, să expun mai întâi, câteva cuvinte despre Psaltire în general, urmând ca abia după aceea să ajungem la o înţelegere, specifică a acestor idei, după care sc va lămuri şi problema acestor titluri. Deci, trebuie mai întâi să înţelegem ce scop are în vedere această scriere, apoi să cunoaştem, în continuare, ordinea ideilor pe care le expune şi care se deduce din modul în care sunt înşiraţi psalmii. Înșirarea psalmilor este bine alcătuită spre cunoaşterea scopului, şi ea, despărţind prin titlurile proprii fragmentele cărţii întregi, împarte în cinci întreaga proorocire din psalmi. După ce le vom înţelege mai întâi pe acestea, folosul titlurilor ne va fi mai cunoscut, care va fi dat la iveală prin înţelegerea celor pe care le-am cercetat mai înainte. Aşadar, de aici trebuie sa înceapă cercetarea.

~ de Petre pe Ianuarie 29, 2009.

Lasă un răspuns

 
